Budapesti hidak kivilágítása - 1. rész

Budapesti hidak kivilágítása - 1. rész

Budapest egyre népszerűbb úti céllá vált az utóbbi időben, így elengedhetetlen, hogy a turisták ne készítsenek esti, éjszakai képeket. Ezekből a fényképekből azonban semmi nem lenne érzékelhető, ha hídjaink nem kaptak volna ilyen gyönyörű díszkivilágítást, amely az 1930-as évekre vezethető vissza.

 

Képtalálatok a következőre: lánchíd

 

 

Kezdetben girlandvilágítással próbálták kiemelni a Lánchíd kontúrjait, amely 40 W-os lámpákat tartalmazott. Habár ez csak egy ideiglenes megoldás volt, a nép nem szerette volna ezt lecserélni. A változtatás ugyanakkor nélkülözhetetlen volt, hiszen a fedetlen lámpáknak szüksége volt egy minimum IP44-es védettségű lámpatestre.

 

A ’69-ben elkészült füzérsorok együttesen 1178 darab hajólámpából álltak. Ezeken kívül megvilágításra kerültek a pillérek és a kihangsúlyozott kapuzatok, amely halogén izzólámpás fényvetőkkel történt meg. Így egy 200kW teljesítményű világítási szerkezet jött létre.

Azóta természetesen történtek változások, korszerűsítések.  Jelenleg egy 45kW teljesítményű berendezés működik. A füzérek 5 W teljesítményű kompakt fénycsöves lámpatestekből állnak, továbbá a fényvetőknek is megtörtént a modernizálása, így azokat most fém halogénlámpás lámpatestek alkotják.

 

Napjainkban a LED-ek megjelenésével azonban felmerült a korszerüsítésnek az ötlete, hiszen a híd jelenlegi megvilágítása 30 éves. Ahhoz azonban, hogy a LED-es rendszer létrejöhessen, a műemlékeseknek el kell fogadniuk, hiszen ezen rendszeren keresztül bármilyen színűre megvilágítható lenne a híd.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy mindig színes világítást kapna a híd, de évente többször megrendezésre kerül olyan esemény, amely miatt a hídat különböző színben világítják meg, és LED-es világítással ez egy sokkal egyszerűbb folyamat lenne, hiszen vezérléssel egyszerűbben végbe lehetne ezt vinni.

Érdemes továbbá megemlítenünk, hogy jelenleg Budapesten a Lánchíd az egyetlen megvilágított híd, amelynek oka pedig nem más, mint az anyagi oldala. Ugyan a Szabadság-híd kivilágítása majdnem létrejött, (erről részletesebben a következő cikkünkben írunk), egy darab híd megvilágítása olyan mértékben drága, hogy annak  árából 7-8 nagy épület megvilágítását lehetne kivitelezni. Így könnyebb volt elfogadni azt a koncepciót, hogy nem egy hangsúlyos dolgot világítanak meg, hanem több, különböző érdekszférába tartozó épületet.